Dlaczego salony walczą o streetwear?
Każdy, kto powie, że moda uliczna jest jedynie chwilowym trendem, będzie w poważnym błędzie. Przede wszystkim jest to wyjątkowy styl ubioru, który towarzyszy nam już od lat 70. i 80. ubiegłego wieku. Oczywiście, wraz ze swoistą „ewolucja ulicy” zmienia się to, co towarzyszy modzie ulicznej. O ile jest to styl opierający się salonom, o tyle salony coraz częściej zabiegają o to, aby pokazywać styl uliczny, licząc przy tym, że znajdą odbiorców wśród osób stawiających na indywidualizm. Również marki stawiają na to, aby pokazywać w swojej ofercie produkty znakomicie wpisujące się w styl streetwear.
Czym w ogóle jest streetwear?
Na początku należy sobie wyjaśnić, co należy rozumieć przez pojęcie „streetwear”. Z jednej strony uznaje się to wyłącznie za styl ubierania, z drugiej jednak strony coraz więcej osób podkreśla, że jest to coś więcej. Dla dużej części osób jest to bowiem forma wyrazu siebie, swoich poglądów, a także i przekonań. Konsumenci przekonali się, że to właśnie moda uliczna pozwala im na ponadczasowe podkreślanie indywidualizmu, czego nie da się znaleźć w przypadku typowych domów mody. Moda na streetwear została zapoczątkowana w okresie lat 70. i 80. Odpowiedzialni są za nią skaterzey, choć w dużej mierze zaczęto ją również kojarzyć z hip-hopem.
Co nosi ulica?
W przypadku ubrań streetwearowych zwykle stawia się na kombinację ubrać łączących elementy takie jak:
- Bluzy z kapturem – lub bluzy oversize’owe,
- Luźne T-shirty – zwykle z nadrukami, logo producenta,
- Obszerne spodnie – wygoda jest tu podstawą,
- Kolory stonowane lub stawiające na ciemne odcienie,
- Wygodne kroje.
Garderoba w tym stylu może jednak być dowolnie komponowana, ponieważ nadrzędną cechą jest wolność łączenia i wybierania tego, co założymy danego dnia.
Marki stawiające na streetwear
W przypadku różnych marek można zauważyć, że część z nich cechuje się tym, że wybiły się na modzie ulicznej, a jeszcze inne są tymi markami, które właściwie wypromowały streetwear. Wśród nich warto przyjrzeć się marce Champion na clobber.pl, która stawiała na ubrania sportowe na dekady przed tym, jak w ogóle zaczęto mówić o modzie ulicznej. Pod tym względem marka w pewnym momencie dostosowała ofertę do mody, choć zrobiła to naturalnie, ponieważ jej produkty nie były dalekie od tego stylu.
Co z salonami?
Nadrzędną zasadą stylu streetwear jest to, że moda ta powstaje niezależnie od tego, co jest mówione w domach mody i na salonach. Przede wszystkim nie należy kopiować innych stylizacji, ale zamiast tego powinno się stawiać na inspirowanie innymi, a także i innych. Salony coraz częściej zaczęły jednak doceniać to, jak wiele znanych osób stawia na wygodne, niezobowiązujące i praktyczne ubrania w stylu streetwear. Nic więc dziwnego, że wpływ mody ulicznej jest coraz wyraźniej dostrzegany właśnie w przestrzeni światowej mody. Trend ten dostrzec można dzięki rozwiniętym mediom społecznościowym. To właśnie tam coraz więcej celebrytów pokazuje markowe ubrania sportowe, promując przy tym modę inną od tego, co widzimy na salonach.